Platform Cultuur Locaties

Hét kennisnetwerk voor cultuurlocaties

Platform Cultuur Locaties is opgericht ter behoud en ondersteuning van cultuurlocaties en cultureel erfgoed. “We stimuleren duurzaam cultureel ondernemerschap en ondersteunen medewerkers van cultuurlocaties in hun profilering voor evenementen en congressen. Steeds vaker zien we dat cultuurlocaties toewerken naar een gezondere mix in financiering. Niet meer afhankelijk zijn van alleen ticketverkoop. Maar ook de commerciële kant van een locatie benutten. Met respect voor de culturele programmering”, vertelt Annemieke van Hees, Community Lead bij Platform Cultuur Locaties. 

Dit is ook zichtbaar in de groei van het aantal leden van het platform, dat als kennisplatform voor culturele locaties fungeert. Bij Platform Cultuur Locaties zijn ruim 100 locaties aangesloten die actief zijn in de culturele sector. Denk aan musea, schouwburgen, poppodia en multifunctionele centra. “Stuk voor stuk unieke locaties die evenementen echt meerwaarde kunnen geven”, voegt Annemieke toe. 

Dit is ook zichtbaar in de groei van het aantal leden van het platform, dat als kennisplatform voor culturele locaties fungeert. Bij Platform Cultuur Locaties zijn ruim 100 locaties aangesloten die actief zijn in de culturele sector. Denk aan musea, schouwburgen, poppodia en multifunctionele centra. “Stuk voor stuk unieke locaties die evenementen echt meerwaarde kunnen geven”, voegt Annemieke toe. 

Kennisbijeenkomst

Fotograaf Nunes dos Anjos

Workshop

Fotograaf Nunes dos Anjos

Kennisbijeenkomst

Fotograaf Nunes dos Anjos

Van cultuurlocatie naar evenementenlocatie

Wanneer je als culturele locatie commerciële evenementen gaat organiseren, komt daar vaak iets anders bij kijken dan de andere activiteiten die er plaatsvinden. Een bioscoop is ingericht om gasten te ontvangen voor films, musea op het tonen van collecties en een poppodium op de programmering van diverse acts. “Tussen de core business van de aangesloten cultuurlocaties en het fungeren als evenementenlocatie, zit veel overlap. Je organiseert, je ontvangt gasten, er is horeca. Maar je locatie positioneren als eventlocatie, is in de praktijk toch iets heel anders”, legt Annemieke uit. 

Wat Platform Cultuur Locaties uniek maakt, is een organisatiebreed lidmaatschap. Daarmee is het niet alleen toegankelijk voor eventprofessionals zoals horeca, sales en marketingmedewerkers, maar ook voor directie en management. Dankzij een mooie mix aan leden, faciliteert Platform Cultuur Locaties waardevolle verbindingen tussen vakcollega’s. 

Waarom kiezen voor een cultuurlocatie voor je evenement?
“Cultuurlocaties hebben vaak een sterke visie of een mooie collectie die aansluit bij maatschappelijke doelstellingen en actuele thema’s”, vertelt Annemieke. “Je kunt een event intern op de werkvloer organiseren, maar als je medewerkers echt wilt inspireren of relaties echt wilt verrassen, dan kies je voor een unieke locatie. De kennis die aanwezig is binnen cultuurlocaties, kan prachtig geïntegreerd worden in het verhaal van je event. Daarnaast draag je met het organiseren van een evenement bij cultuurlocatie direct bij aan het behoud van monumentaal erfgoed, kunst en podiumkunst in Nederland.” 

Reden te meer dus om voor een cultuurlocatie te kiezen. En dan hebben we het nog niet eens over de prachtige entourage die veel van de locaties bieden die bij Platform Cultuur Locaties aangesloten zijn. Denk bijvoorbeeld aan Muziekgebouw aan ’t IJ, het Spoorwegmuseum, Metropool, het Zuiderzeemuseum, Het Concertgebouw en nog zoveel meer.

Historie en het team van Platform Cultuur Locaties

Platform Cultuur Locaties is ooit ontstaan uit meerdere platforms. Het heette destijds Platform Museum Locaties, daarnaast bestond er Theater Locaties Nederland. In 2006 fuseerden deze netwerken. Een logische keuze vertelt Annemieke: “Eventprofessionals lopen tegen dezelfde dingen aan. Er was toen nog weinig bekend over hoe je een cultuurlocatie als eventlocatie presenteert en ontwikkelt.” Dit gold niet alleen voor musea en theaters. Dit onderwerp was ook relevant voor locaties als muziekpodia en filmhuizen. 

Het gefuseerde platform groeide. Steeds meer gemeenten wezen een plek aan voor verzamelgebouwen met daarin meerdere disciplines. “Dan krijg je als locatie ineens te maken met zakelijke exploitatie, evenementen en het duurzaam inzetten van de culturele locatie. Het platform groeide en is in 2018 verder gegaan onder de naam Platform Cultuur Locaties”, voegt Annemieke toe. Inmiddels was er namelijk veel meer sprake van een kennisplatform dan van een netwerk. Dat blijkt! Platform Cultuur Locaties groeide uit tot het belangrijkste kenniscentrum voor commerciële exploitatie van cultuurlocaties, met meer dan 100 aangesloten culturele locaties in Nederland.

Het team van Platform Cultuur Locaties
Platform Cultuur Locaties draait met een team van drie collega’s. Een Algemeen Directeur, Annemieke (die verantwoordelijk is voor Platform Cultuur Locaties) en een collega die ondersteunt in de operationele werkzaamheden. Annemieke: “We hebben hart voor het netwerk. Leden kunnen ons altijd bellen en we staan altijd voor iedereen klaar. We kijken naar wat mogelijk is. Die persoonlijke aanpak en de verbinding die we zoeken, vinden mensen prettig. Zeker in een tijd waarin veel juist niet persoonlijk gaat. Als je ons in een paar woorden zou willen vatten, zou ik zeggen dat we gepassioneerd, enthousiast en persoonlijk te werk gaan.” 

Met z’n drieën organiseert het team alle bijeenkomsten. Wanneer het grote producties zijn, zijn daar ook freelancers bij betrokken. Het team van Platform Cultuur Locaties is ontzettend goed op elkaar ingespeeld, betrokken en staat altijd open voor nieuwe initiatieven. Annemieke en haar collega’s dragen de cultuursector een ontzettend warm hart toe en dragen met Platform Cultuur Locaties bij aan de toekomstbestendigheid van cultuurlocaties.