WestCord Hotels: unieke hotels met een verhaal
Het verhaal van WestCord Hotels begint op de Waddeneilanden, op Vlieland om precies te zijn. Harry Westers verhuisde met zijn ouders, broers en zussen vanuit Oude Pekela naar Vlieland om daar een bakkerij te beginnen. Iets wat niet al te makkelijk was, aangezien er nog niet zoveel toerisme was en er al meerdere bakkerijen op het eiland gevestigd waren. Harry, als de meest volhardende van het gezin, werd naar campings gestuurd om broden te verkopen en de guldens in ontvangst te nemen van de klanten die nog niet hadden betaald.
In de jaren ’60 kwam het toerisme op Vlieland op gang en was Bakkerij Westers de enige nog overgebleven bakkerij op het eiland. Emo Westers (de vader van Harry) zag een kans op het moment dat er een hotel te koop kwam. Hij gaf Harry, met zijn enorme drive en energie, de kans om dit hotel te gaan runnen. In 1968 was het eerste WestCord hotel – Hotel de Wadden – een feit. Het begin van een nog veel mooier verhaal, waarin de drive van Harry Westers een hoofdrol speelt.
De rijke historie van WestCord Hotels
“Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat de rode draad in het verhaal van WestCord de drive en passie van Harry is”, vertelt Jeroen Maaneman, Hoofd Marketing bij WestCord Hotels. “25 jaar na het openen van Hotel de Wadden, werd het tweede WestCord hotel op Vlieland geopend: Hotel Seeduyn. Een hotel op de eerste duinrij met uitzicht op zee. Investeerders en vastgoedbedrijven hoorden dat er een ondernemer op een van de eilanden zat die begreep hoe het werkt. Zo is Harry door investeerders betrokken bij Hotel Schylge en Aparthotel Boschrijck, beide op Terschelling en haakte hij aan bij een hotel dat op Ameland werd gebouwd. Het balletje was toen echt gaan rollen.”
Collectie van unieke hotels ‘by WestCord’
Inmiddels zijn er vijftien Hotels in Nederland die met trots de naam WestCord dragen, al staat dat niet overal groot op de gevel. De hotels hebben hun eigen identiteit, waardoor er gesproken wordt van een collectie van unieke hotels, in plaats van een hotelketen. Jeroen legt uit: “Kijk bijvoorbeeld naar Hotel New York, dat we in 2006 overnamen. Dit hotel had al een grote naamsbekendheid, net als een geheel eigen krachtige uitstraling. Als we daar WestCord van hadden gemaakt, hadden we het karakter van het hotel tekortgedaan.”
“Dat geldt ook voor Het ss Rotterdam. Iedereen kende het als het StoomSchip Rotterdam, dan valt het niet goed als je er WestCord van maakt. Ook zou het niet passen bij de historie van het schip. Toen vervolgens de tender voor Hotel Jakarta kwam, waar gedacht werd vanuit een concept, introduceerden we het label ‘by WestCord’. We werken hard om elk hotel zo bijzonder te maken dat het onder de eigen naam kan opereren. Waarbij ‘by WestCord’ fungeert als een keurmerk, waarmee we benadrukken dat dit echt de unieke plekken zijn waar je heen gaat voor de beleving.”
Hotels met een verhaal
“Mensen hebben een plek nodig om te slapen, wij vinden dat we dat zo leuk mogelijk moeten maken. Een WestCord Hotel moet een bepaalde ziel en karakter hebben”, vertelt Jeroen. “Dat creëer je bijvoorbeeld al door de plek waar het staat, door de geschiedenis van het pand, door het toepassen van een thema. Zodat je een verhaal kunt vertellen over de plek waar gasten willen zijn.”
Hotel Jakarta in Amsterdam en Hotel New York in Rotterdam zijn daar goede voorbeelden van vindt Jeroen: “Als we kijken naar Hotel Jakarta, dan begint het al bij het concept: 2 worlds connected. Het hotel staat op Java-eiland in Amsterdam, vandaar de naam. Om de sfeer van Indonesië vervolgens naar binnen te krijgen, is er een enorme binnentuin met subtropische bomen en planten aangelegd. Dat ziet er waanzinnig uit als je binnenkomt. Het is echt een plek waar je wilt zijn. Alle zalen in het hotel zijn vernoemd naar grote steden op Jakarta. We zoeken altijd naar manieren om een thema door te trekken.”
Hotel Jakarta is een hotel waar je heen gaat omdat je dáár wilt zijn, niet omdat je in Amsterdam moet zijn. Het hotel draagt het ‘by WestCord’ label. Ook de toekomstige hotels krijgen dit label. Jeroen legt uit waarom: “Het is een trend in de markt die al jaren zichtbaar is. Mensen zijn op zoek naar beleving en boeken steeds vaker bij een hotel met een verhaal. Verhalen staan niet op zichzelf, maar zijn overal in verweven om het verhaal in de hotels te versterken.”
Bakkerij Westers x WestCord
Een van de voorbeelden van hoe WestCord haar eigen verhaal en rijke historie zichtbaar maakt, is de aanwezigheid van Bakkerij Westers. “Dit kwam voort uit onderdelen van de tender voor hotel Jakarta. Het was een eis dat het hotel toegankelijk moest zijn voor gasten die niet in het hotel verblijven, waarbij we iets terugdoen voor de lokale community”, vertelt Jeroen. De WestCord hotels zijn per definitie open voor iedereen, maar niet iedereen stapt zomaar een hotel binnen. Om die drempel te verlagen is er gezocht naar een toegankelijk initiatief. Jeroen: “Harry komt uit een bakkersfamilie. Hoe leuk is het om in het hotel een bakkerij te openen voor de locals? Op het moment dat je locals in je hotel krijgt, ontstaat er een hele dynamische sfeer en krijgt de plek een ziel. Als hotelgast wil je ergens binnenkomen waar het leeft, niet in een kale stille lobby.” De introductie van Bakkerij Westers in het hotel bleek een groot succes. The Market Hotel in Groningen was in aanbouw, daarbij is de volledige begane grond vervolgens ingericht met een groot restaurant én een bakkerij. Ook in Hotel Chicago in Rotterdam opent WestCord een Bakkerij Westers.
“De Bakkerijen zijn zo’n mooie toevoeging”, vindt Jeroen. “Hoe kun je het verhaal van het familiebedrijf beter vertellen dan door mensen het te laten ervaren. Als onze sales collega’s relaties bezoeken, nemen ze altijd iets mee van de bakkerij. Ook zijn er koekblikken in de maak die we verkopen in de hotels waar het verhaal van WestCord op staat. De historie van het familiebedrijf komt overal terug.”
Faciliteiten en activiteiten voor iedereen
Elk hotel beschikt over zoveel mogelijk faciliteiten om verschillende doelgroepen te bedienen. Ieder hotel heeft bijvoorbeeld vergaderzalen, op City Centre in hartje Amsterdam na. Bij veel hotels zijn ruimtes multifunctioneel inzetbaar. Zo kun je in het WTC in Leeuwarden met maar liefst met 1.500 personen terecht. Hotel Jakarta heeft drie ruime vergaderruimtes die je tot een grote ruimte kunt maken. Ook kun je daar nog verschillende ruimtes bij betrekken, zoals een deel van het restaurant. Het Fashion Hotel biedt de mogelijkheid om de volledige skybar af te huren voor je evenement. Mogelijkheden te over dus.
Overal zijn de deuren open voor gasten die niet in het hotel verblijven en dat wordt op verschillende manieren gestimuleerd. “Bij Hotel Jakarta kijken we bijvoorbeeld of we yogales kunnen geven voor de mensen die op Java eiland wonen en de hotel gasten. Op het ss Rotterdam is er twee zaterdagen in de maand de Love Boat Bingo Show. Bij het Art Hotel is er iedere maand een art party, waarbij je met vrienden kunt komen schilderen met een hapje en een drankje onder begeleiding van een kunstenaar. Bij het Fashion Hotel vindt er zo nu en dan een fashion sale plaatst. De events en activiteiten die we organiseren passen bij het karakter en het verhaal van de betreffende hotels, dat maakt het zo leuk.”
Het WestCord DNA
WestCord Hotels heeft meer dan 1.400 medewerkers, waarvan veruit de meeste in de operatie. Medewerkers die er plezier in hebben om gasten een leuke tijd te bezorgen en om ondernemend te kunnen en mogen zijn. “Persoonlijke aandacht staat bij ons hoog in het vaandel. Zowel aandacht voor de gast als voor de medewerkers”, vertelt Jeroen. Er is een hospitality trainer in dienst die medewerkers traint op verschillende facetten. Van gesprekstechnieken tot een training biertappen.
Jeroen: “We vinden het belangrijk dat medewerkers de mogelijkheid krijgen zich te blijven ontwikkelen. We houden het thema aandacht voor elkaar ook levend door iedere maand te zorgen voor een mini-verrassing voor alle medewerkers. Een kaartje voor complimentendag om weg te geven aan een collega, een brownie die klaarstaat, noem maar op. Als je goed voor je medewerkers zorgt en hen het vertrouwen geeft, kunnen ze ook beter in contact staan met de gasten. Je merkt dat ze de vrijheid voelen om uit eigen initiatief dingen op te pakken. Horen ze dat een gast jarig is, dan bedenken ze wat leuks. Het is mooi om te zien dat medewerkers de vrijheid die ze krijgen ook daadwerkelijk pakken om dingen beter en leuker te maken. Voor henzelf en voor de gasten. Dat is wel echt typisch WestCord.”